Monday, January 21, 2008

Assyura - Mesyuarat... (10 Muharam)

yang ni sebahagian dari surah assyura.. tapi aku nak tanya korang.. hari assyura 10 muharram.. tapi bila cerita pasal assyura ni cerita dia zaman nabi nuh... masa tu dah ada ke tarikh 10 muharam ni? bukan ke muharam ni timbul lepas nabi hijrah?.. musykill..

tapi ada la ayat untuk kuatkan hati kita.. buat pedoman dan gunakan proses akal yang Allah dah bagi.. Pendengaran Penglihatan dan Hati...

emmm Allah mulakan dengan DAN (wa) sungguh2 Dia cakap.. mostly ayat ni sampai bawah start dengan DAN..

42. 37. Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf.

sungguh2 Allah mintak kita kita jauhi keji dan dosa.. orang yang jauhi bende2 tu bila dia marah dia akan maafkan ... mungkin hati dia akan jadi lembut.. ataupun kalau nak jauhi dosa kita kene jadi orang yang pemaaf.. tak banas baran... susah jugak sebenarnya.. camana nak buat? tengah2 marah tetiba nak maafkan orang tu? betul2 kene didik hati kita jadi lembut nih... tapi banyak rasionalnya... cuba baca ayat seterusnya...


42. 38. Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka.

sebagai mengikuti seruan Allah... bawak-bawakla berbincang tapi ingat mesti shalat (berhubung dengan Allah dan dengan orang la jugak .. sholat -silah - hubungan) dan keluarkan zakat.. maknanya kene keluar modal la... air liur pun modal apa hehehe...


42. 39. Dan ( bagi) orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan zalim mereka membela diri.

bila kita rasa kita dizlimi.. kita kene pertahankan hak kita.. jangan biar.. biar kalah berjuang.. berani kerana benar.. (fuh bersemangat..)


42. 40. Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa mema'afkan dan berbuat baik [1346] maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim. [1346] Yang dimaksud "berbuat baik" di sini ialah berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepadanya.

Allah kata.. what goes around.. comes around.. tapi lebih elok kalau kita maafkan dan berbuat baik.. dapat pahala lagi.. kalau kita balas silap2 kita plak yang dapat dosa... kerana mungkin kita balas terlebih sampai jadi zalim..


42. 41. Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya,tidak ada satu dosapun terhadap mereka.

kalau kita bela diri kita tak dosa pun.. itu jadikan diri kita kuat dan lebih dipercayai..


42. 42. Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih.

Allah kata jangan buat zalim ( zalim = tak letak sesuatu ditempatnya) dosa tuu... dan jangan melampau tanpa hak.. em sebab tu tadi dia kata jangan balas orang buat jahat.. nanti berlebih2 padahal hak kita balas ada limit.. bila terlebih blas.. dah bukan hak la tu.. kan dosa nanti


42. 43. Tetapi orang yang bersabar dan mema'afkan, sesungguhnya (perbuatan ) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan.

hem sabar dan memaafkan... pesti jadi priority.. apa orang buat salah kat kita pun.. fokuskan pada sabar dan maaf... rasional diri kita.. insyaAllah.. kita dapat faedahnya ( sebab Allah dah janji camtu takkan dia tipukan..hehehe)


KESIMPULAN

1. Kalau marah - segera bagi maaf

2. kalau kita dizalimi (versi PAHALA)- kita akan marah - pertahankan hak kita -bela diri - pembalasan bukan urusan kita - memaafkan - sabar - pahala..

3. kalau kita dizalimi (versi DOSA) - kita marah - pertahankan hak - balas - tak maafkan - zalim pada orang tanpa hak - dosa

3. kalau ada problem -bawak2 la berbincang..



No comments: